De eerste kilometers door Denemarken. - Reisverslag uit Sjælborg, Denemarken van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu De eerste kilometers door Denemarken. - Reisverslag uit Sjælborg, Denemarken van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

De eerste kilometers door Denemarken.

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 Juni 2013 | Denemarken, Sjælborg

Sneller dan verwacht ben ik vrijdagmiddag al de grens Dld-Dk gepasseerd. Eerst donderdag nog een etappe langs de Duitse wadden en nu vooral langs de zeezijde van de dijk, waar ook door Duitsers veel recreatief wordt gefietst. Het is echt een prachtig gebied; jammer alleen dat er zoveel schijtende schapen lopen en er honderden van die schapenhekjes staan waar je je fiets doorheen moet zien te wurmen en dat valt niet mee met een zwaar bepakte fiets.
Daarna vrijdag nog 75 km Dld via het platteland met veel halfverharde wegen naar de grens; met 1470 km op de teller de grens gepasseerd. Wel weer even wennen aan een nieuw routeboekje, routemarkeringrn etc., de duitse waren veel duidelijker. Daarna al vrij snel een camping gevonden met tot mijn verrassing de Deense eigenaresse me in het nederlands aansprak; ze is met een Middelbrger getrouwd, dus alle reden voor wat leuke gesprekken met hem.
Vandaag, zaterdag, een minder goede dag gehad: harde NW wind, dus steeds de wind tegen, kil, geen zon, veel schapenhekjes en veel grindwegen. De Denen zijn gek op halfverharde wegen met een dikke laag grind, en van die wegen zijn er op het platteland en langs de dijken heel veel. Dat fiets enorm zwaar ook als je dan de wind nog eens op de kopt hebt.
Daarom besloten om na Esbjerg zo snel mogelijk een camping op te zoeken, ik had het gehad voor vandaag.
Net voor Esbjerg nog een Belgische jongedame ontmoet die een maand geleden alleen op pad is gegaan voor een rondje Europa van een jaar. Ik vond ook dat ze zoveel bagage bij zich had maar ze had uiteraard ook haar winterkleding meegenomen. Na de NSCR ging ze vanuit de UK naar zuid Europa.
Do 112, vrij 96 en za 87 km. Totaal 1557 km.

• 09 Juni 2013 - 22:47

Ton En Christina Hop:

Hoi kees daar was je weer gezellig en knap hoor dat je nu in denemarken bent.
    Klinkt echt ver weg en dat is het ook aan de kilometers te zien.
    Leuk om te horen dat dames dit ook alleen doen en dan nog wel een jaar,dat is echt lang en ja dan heb je erg veel kleren nodig.
    Nou geniet maar weer en hopelijk zijn de schapenpaadjes snel voorbij.
    Heel veel groeten van ton en chris

• 12 Juni 2013 - 11:31

Mariette Commadeur:

Hoi Kees,

Heerlijk he; windje tegen. Denk dat je vroeger heel wat tegen de wind in hebt gefietst in Zeeland. Maar ja als je van de kust naar het binnenland gaat vervagen de herinneringen aan windje tegen. Komen die nu ook weer naar boven?

succes verder. Mariette