Na 20 dagen de eerste regen - Reisverslag uit Sønder Rubjerg, Denemarken van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu Na 20 dagen de eerste regen - Reisverslag uit Sønder Rubjerg, Denemarken van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

Na 20 dagen de eerste regen

Blijf op de hoogte en volg Kees

12 Juni 2013 | Denemarken, Sønder Rubjerg

Het zat er aan te komen: de eerste regen na 20 dagen fietsen, wat een mazzel tot nu toe. Overigens kwam die regen pas nadat ik me vanavond had gedoucht en naar mijn hut liep. Ja, het was me van verschillende kanten verteld dat die regen er aan kwam, dus ik heb me maar eens een keer de luxe gepermitteerd om een "hytter" te huren voor vannacht.
Ook de afgelopen dagen weer goed opgeschoten: maandag van Saedding (net boven Esbjerg) naar Søndering 92 km, dinsdag tot Agger 97 km, gisteren tot Hjardemal Klit ( ca 25 km voorbij Hanstholm) 105 km en vandaag in Ulstrup ( net voorbij Løkkken) gearriveerd na 97 km.
Alle varianten aan ondergrond gehad: gelukkig zo nu en dan asfalt, maar ook graspaden, brokkelige betonplaten, zand en eindeloos veel grindpaden, voornamelijk door prachtige natuurgebieden waaronder ook de duinen. Er doemen ook zo nu en dan flinke hellingen op en vooral de combinatie grind / helling is geen succes: één keer werd het me tot nu toe te zwaar en moest ik gaan lopen tegen de grindhelling op en dat gaat niet fijn met een zware fiets; ook omlaag is link want je kunt niet lekker "uitbollen" over dat grind, het hobbelt, stuitert en rolt. Zand als ondergrond betrof vanmiddag het strand tussen Blokhus en Løkken, waar gewoon alle verkeer op het strand mag. Over een brede strook is het zand zodanig hard, dat dat zeker met auto's meestal goed gaat ....... maar met mij op de fiets niet altijd. Na enkele malen in een zacht gedeelte te zijn gestrand, heb ik het na ca 7 km voor gezien gehouden en heb me naar de landzijde geworsteld om over asfalt verder te gaan. Het zat me ook niet lekker: zand en zout is natuurlijk funest voor je fiets; vanavond dus druk schoongemaakt en geölied.
Morgen naar Skagen (het noordelijke "zwabberpuntje" van Dk; onderweg daar naartoe passeer ik dan de 2000 km (t/m vandaag 1951 km); de helft qua afstand is inmiddels al gepasseerd maar ook qua inspanning? Zweden en Noorwegen is straks weer andere koek.

  • 12 Juni 2013 - 22:46

    Ton En Christina Hop:

    Ho kees daar zijn we weer wat een verhaal regen ja het was te verwachten we hadden je wel eens willen zien op dat strand worstelend door het zand dat zal zeker een zware klus geweest zijn.
    Maar je hebt het toch weer geflikt.
    Succes maar weer en de groeten van ton en chris

  • 13 Juni 2013 - 13:28

    Lenie En Acronius:


    dag Kees,

    Wat een avontuur !
    Omdat wij toevallig Agaath hadden bericht over een verjaadag van Corry Kortleve op 8 jui , hoorden we van je grote fietsavontuur. Dapper hoor en nu al halverwege.
    Het lijkt me schitterend , maar misschien soms ook eenzaam. Overdag ploeteren is niet erg, slaap je alleen maar lekker van :-). En ook niet klagen over regen want dat hoort bij onze cultuur en daar heb je een regenpak voor.
    Gekheid ..
    kees geniet er met volle teugen van !

    Het mooiste komt nog: noorwegen is een fantastisch mooi land, mocht ik vorig jaar even iets van zien.
    we wensen je een goed vervolg van je mooie reis.

    een hartelijke groet uit goes.
    Lenie en Acronius

    PS gaan morgen 2 weken naar Kefalonia in Griekenland.

  • 13 Juni 2013 - 18:55

    Jan En Hannie Van De Waerdt:

    Beste Kees,
    Volgens mij ben je op de helft, of heb ik dat mis?
    Zo te lezen zijn de paden soms niet zo prettig om te fietsen en kun je dan beter je MTB gebruiken maar die staat thuis. Er zullen parralel ook wel betere wegen zijn denk ik,niet zo mooi misschien. Ik denk,zo te lezen, dat je er nog wel lol in hebt , je komt allicht wat zaken tegen die je niet voorzien had.
    Het was wel een wens van je om dit een keer te doen, toch?? Die regen is vervelend,maar na de regen komt .....!!?? Ik ben benieuwd hoe het in Zweden en Noorwegen gaat en bevalt, zal wel een beetje zwaarder worden.Ik zou maar wat sterke drank kopen voor je de grens over gaat, beetje zwaar om mee te nemen misschien.
    Wij zijn een aantal dagen in Drenthe geweest, lekker fietsen en redelijk weer. a.s. dinsdag vertrekken we naar Amerika , was anders gepland ,maar ja!!,tot en met 2 juli en dan ben jij bijna weer terug bijna.
    Kees een goede reis verder en veel plezier, ik zie je in juli wel weer!!
    Hgr. Hannie en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 25043

Voorgaande reizen:

24 Mei 2013 - 14 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: