langs de Duitse waddenkust - Reisverslag uit Wremertief, Duitsland van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu langs de Duitse waddenkust - Reisverslag uit Wremertief, Duitsland van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

langs de Duitse waddenkust

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juni 2013 | Duitsland, Wremertief

Na enkele dagen radiostilte weer tijd voor een actuele stand van zaken. Weinig wifi onderweg.
Na de jeugdherberg in Emden (donderdagavond) de duitse waddenkust gevolgd tot aan Bremsersiel. Daar voor het eerst mijn tentje opgezet en wel op een camping waar je normaal niet zou willen komen: langs de waddenkust zijn er tientallen van zulke zgn strandcampings te vinden, op het strand (er zijn geen duinen), vol in de wind, geen boom te kennen, honderden caravans in slagorde opgesteld als in een naoorlogse nieuwbouwwijk (model dambord) en iedere caravan zijn eigen omheining van meterslange windschermen en minstens een dikke Audi of BMW op de "oprit" . Daar hebben ze dan bij Gods gratie (oh wat ben ik u dankbaar) nog een paar lege plekjes voor malloten op een fiets met een trekkerstentje. Het viel niet mee de eerste keer mijn nieuwe tentje opzetten in een volle windkracht 6. In die caravans zaten ze natuurlijk te gniffelen om zo'n verrückte Hollander.
Zaterdag Wilhelmshaven doorkruist, een makkie op zaterdagmiddag want dan zijn de winkels gesloten en is het dus vrij rustig met het verkeer. Ca 20 km onder W'haven in Dangast (net boven Varel) uitgekomen. Weer op zo'n strandcamping (andere zijn er niet) maar al doende leert men: als 's middags om 17.30 een caravan nog onbewoond is en het gras staat 15 cm hoog, dan heb ik snel een goed plekje in de luwte gevonden. Vandaag zondag weer zo'n noordelijke punt gerond (kijk maar eens op de kaart, steeds de kustlijn volgen), bij Bremerhaven de Weser gekruist, dwars door het normaal zeer drukke (en verkeersgevaarlijke) uitgestrekte havengebied van Bremerhaven maar op zondagmiddag is dat appeltje-eitje, bijna geen verkeer, zeker geen zwaar vrachtverkeer. Ca 15 km noordelijker aangeland in Wremen op een camping aan de landkant.
Flink opgeschoten dus, iedere dag +100 km, ondanks de onvoorstelbaar lang aanhoudende harde N-NW wind tot storm, zware kilometers dus; maar gelukkig tot nu toe nog geen regen gehad. Mijn fietsconditie is prima; de vele racefiets- en mountainbikekilometers en niet te vergeten de vele spinninguren (Petra: heel veel duwen-trekken-duwen-trekken, weinig runnings en jumpings) leveren nu rendement.
Morgen Cuxhaven passeren en dan dinsdag de grote uitdaging: hoe kom ik dwars door Hamburg?
Iedereen tot nu bedankt voor de opbeurende reacties, het helpt.

Stand: +111+106+102=951 km. Afstanden worden deels bepaald door aanwezigheid van campings.

Groeten
Kees

  • 02 Juni 2013 - 22:54

    Onno De Vries:

    Hi Kees,
    Via ons sms-contact heb je me al een beetje bijgepraat.
    De wind is kennelijk erg hardnekkig, hopelijk zwakt ie wat af komende dagen. Opvallend dat je langs de Elbe terug moet naar Hamburg. Geen alternatieve verbinding tussen monding en stad? Je zit dus op schema. Morgen heb ik ook een fietsdag gepland en er zullen komende weken nog vele volgen. Ik kan het toch al forse conditiegat niet nog groter laten worden.
    Nog interessante mensen ontmoet?
    Veel fietsplezier komende dagen. Groetjes Ans en Onno

  • 02 Juni 2013 - 23:35

    Egbert Duker:

    Hoi Kees,
    Leuk om je verslag weer te lezen. Ook het kaartje erbij is leuk. Jammer dat alleen de plekken gekenmerkt zijn waar jij een verslag hebt gemaakt. Bremsersiel (dat moet ook wel een gehucht zijn met zo'n naam) kon ik niet vinden. Het zijn behoorlijke afstanden die je elke dag fietst, maar zo te lezen gaat het je makkelijk af (de sterke wind daar gelaten). Kon je geen pontje vinden om de Elbe over te steken? Wij gaan vrijdag beginnen met onze trekvakantie met de caravan (iets comfortabeler), maar ik neem mijn laptop en Ipad mee en indien er Wifi is blijf ik je volgen. Geniet van je tocht, hopelijk met zon en wat minder wind.
    Groeten,
    Egbert (ook van Else)

  • 02 Juni 2013 - 23:37

    Marco:

    Je zal flink verkleurd zijn intussen. Die wind zorgt er ook nog eens voor dat het ongemerkt vaak erg hard gaat. De weersvooruitzichten zijn ook nog eens goed en het lijkt zowaar een droge week te gaan worden.
    In het zuiden van Duitsland en ook Tsjechie is het van een andere orde op dit moment.In Praag hebben ze naast de Moldau een 'noodwand' gemaakt, enkele jaren geleden na de overstromingen. En deze noodvoorziening hebben ze op dit moment ook in stelling gebracht.

  • 03 Juni 2013 - 21:37

    Esther:

    Hoi pap, zo te horen gaat het je goed af, het eenzame stoempen tegen de wind in! Ik hoop dat je het naar je zin hebt en geniet van een Dunkles Weisse aan het eind van de dag! Groetjes, ook van alle jongens hier. Esther

  • 03 Juni 2013 - 23:29

    Jos Te Braake:

    Hallo die eenzame fietser. Gerty stuurt jouw berichten door, vandaar mijn reactie op jouw verslagen. Ik ben erg onder de indruk wat je doet Kees, chapeau. Onze tocht naar de Groningse wadden vanuit Nijmegen en weer terug, 680 km, gaat donderdag van start, en is iets bescheidener maar daardoor samen met Gerty te doen. Het weer wordt hier beter, hopelijk geldt dit ook voor jou. Een fijne tocht verder, hou alles heel en tot over ruim 2 weken, dan meld ik me wel weer.
    Groetjes, Jos te Braake en Gerty Hofmans

  • 04 Juni 2013 - 13:59

    Petra :

    Hoi Kees,

    wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen.
    Een mooie uitdaging en zo weer een bijzondere ervaring rijker.
    Ok die wind is niet altijd even leuk, maar......je kunt meer dan je denkt.

    Dus lekker doorgaan met het duwen en trekken, denk aan je houding, je technieken en je ademhaling en het komt helemaal goed, ha, ha.

    Maar vooral genieten, want daar gaat het om.

    Groetjes,
    Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 24981

Voorgaande reizen:

24 Mei 2013 - 14 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: