Shetland and Orkney Islands - Reisverslag uit Orkney, Zuid-Afrika van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu Shetland and Orkney Islands - Reisverslag uit Orkney, Zuid-Afrika van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

Shetland and Orkney Islands

Blijf op de hoogte en volg Kees

13 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Orkney

Allereerst iedereen die gereageerd heeft mijn dank voor de opbeurende, motiverende en ludieke reacties. Altijd leuk om op die manier met elkaar in contact te blijven, zeker als het even tegenzit.
Intussen heb ik me na de demotiverende perikelen met mijn naaf en spaakbevestging weer wat "herpakt" ook al is het technische probleem nog niet opgelost. Daarover straks meer.

Vrijdagavond ben ik om 17.00 met de ferry vanuit Lerwick naar Kirkwall op Orkney Islands gevaren, een overtocht van ruim 4 uur. Zaterdag hier op zoek naar een bikeshop en die bleek dicht in de buurt van het hostel waar ik deze 3 dagen heb overnacht. Daarna een flinke ronde gefietst op het zuidelijke deel van Orkney, de richting die ook morgenochtend moet nemen naar de ferry waarmee ik als voorlopig laatste overtocht met een veerboot de vaste wal van Schotland hoop te bereiken.
Vandaag het hele westelijke eilandgedeelte doorkruist resp. rondgereden met eindelijk ook eens goed fietsweer. Een mooie en stevig geaccidenteerde route van ruim 100 km grotendeels langs de mooie kust. Onderweg diverse (pre)historische bezienswaardigheden bezocht, waaronder Stonehenge-achtlge zuilencirkels.

De fietsperikelen:
Zaterdag dus de lokale fietsenmaker bezocht. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze op mij erg deskundig overkwamen en zeer behulpzaam zijn geweest, zonder helaas in technische zin het probleem te kunnen oplossen. De eigenaar kent de Rohloffnaaf maar is geen dealer, die zijn er niet zoveel; hij heeft het voor me opgezocht en de "dichtstbijzijnde" specialist in GB zit en Edinburgh. Ja, dat is inderdaad ook in Schotland maar nog wel ruim 800 fietskilometers hier vandaan! Hij adviseerde om contact op te nemen met de fabriek in Dld en ze het onderdeel daar naartoe te laten sturen. Vandaag bij toeval een Duitse fietser ontmoet die ook eenzelfde naaf had; hij had eerder iemand ontmoet met een soortgelijk probleem en hij bevestigde de wereldwijde service van Rohloff door snel een nieuw onderdeel op te sturen waar ook ter wereld, het effect van een levenslange garantie. Dat heeft me gesterkt in de beslissing om morgen door te fietsen naar Schotland; ook omdat "slechts" 1/32 deel van mijn spaken los zit en het slagje in mijn achterwiel de afgelopen dagen hetzelfde is gebleven.
Intussen loopt er ook een actie waarbij enerzijds Agaath morgen de situatie telefonisch gaat bespreken met de leverancier van mijn fiets (Rein Veenendaal in Veenendaal) en kijken wat zij als dealer voor me kunnen regelen en anderzijds Esther/Kjell die vanuit Cambridge proberen uit te zoeken waar het onderdeel naar toe gestuurd kan worden: langs mijn route en een officiële deskundige dealer.

Ik heb nu wel genoeg rondjes gereden op die eilanden, hoe mooi en rustig het er ook is, en iedere keer weer terugkomen op dezelfde locatie; vanaf morgen wordt het eindelijk weer een trektocht van a naar b naar c etc. en uiteindelijk naar Hoogland.

Kees

• 14 Juli 2014 - 07:45

Acronius En Lenie:

De doorzetter overwint en het zal goed komen maar kost wel de nodige energie. Ook nu blijkt dat je de familie niet kunt missen.

Hier in Zeeland is de maandag ook zonnig begonnen en jouw reisverhaal prikkelt ons ook om aan de slag te gaan.

Veel fietsplezier en we vinden het bijzonder spannend je verrichtingen te volgen.

Groeten Acronius en Lenie

• 14 Juli 2014 - 17:36

Ton En Christina Hop:

Hai die kees wat een leuk verhaal weer en we lezen je blijft positief.
    Je hebt ook geen andere keus he
    Of het is stoppen en omkeren maar dat woordt bestaat volgens ons niet voor jou.
    Hopelijk gaat het toch nog goed komen met die fiets van je.
    Volgende keer(als die er komt)toch maar zo'n zware opa fiets nemen
    Nou kees zet hem op en een fijne voortzetting
    Liefs de hopjes

• 15 Juli 2014 - 11:15

Nico&Marleen:

Hallo Kees,
    Goed om te lezen dat het fietsen met 1 spaak minder ook goed gaat.
    We hebben vroeger wel gefietst met 10 spaken minder dan dat er in het achterwiel hoorden te zitten.
    We wisten niet eens dat er wat miste...

Reparatie is wel nodig maar het gaat vast wel goed voorlopig.
    Succes verder en groetjes uit Middelburg.

Nico&Marleen

• 15 Juli 2014 - 13:53

Hannie En Jan Van De Waerdt:

Hoi Kees,
    Zo te lezen heb je de Hr. Murphe van je fiets gegooid en ben je gestopt met rondjes rijden.Ik hoor je foeteren, maar hopelijk is de ellende nu achter de rug. We zijn net terug van de hei in Drenthe, mooi weer!!
    Met m`n kaak gaat het steeds beter. Hopelijk krijg je je onderdelen op tijd en kun je zonder stress verder fietsen.Goede reis door Schotland en tot het volgende berichtje.
    Groeten, van Hannie en Jan

• 15 Juli 2014 - 16:05

Gerard&Joke:

Hallo Kees
    Goed om te lezen dat het verder goed met je gaat.
    We hopen dat Agaath met de fietsdealer het kan regelen dat je op korte termijn je onderdelen
    krijgt en dat je dan verder kunt zonder rare dingen.
    We wachten je volgende mail weer af hoe het gegaan is.

Groetjes Gerard&Joke

• 15 Juli 2014 - 17:05

Bob:

Hai Kees, leuk je te volgen hou ons op de hoogte en suc6 met de rit door Schotland :-)