Van Zuid naar Zuidwest Noorwegen - Reisverslag uit Fotland, Noorwegen van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu Van Zuid naar Zuidwest Noorwegen - Reisverslag uit Fotland, Noorwegen van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

Van Zuid naar Zuidwest Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juli 2013 | Noorwegen, Fotland

Wat een prachtige tochten de afgelopen dagen! Alles wat je van Zuid Noorwegen verwachten kunt, komen we hier tegen: magnifieke fjorden, prachtige natuur, hoge en ruige rotsen, goede wegen met (te)veel verkeer, slechte tot zeer slechte wegen zonder of met nauwelijks verkeer, veel hellingen die het uiterste van je vragen, veel hellingen waarvan je met ruim 60 km/uur naar beneden suist, goede campings, matige en zelfs onvindbare (verdwenen?) campings, regen en kou, zon en warmte, duizenden steekvliegjes en krijsende meeuwen, die je 's ochtends veel te vroeg wakker maken, etc. Kortom: hiervoor maak je zo'n tocht, een prachtige belevenis.
We zijn intussen vanaf Kristiansand via de hele zuidkust in Egersund aangeland. Vandaag misschien wel de mooiste en zwaarste etappe gehad van onze tocht van Feda naar Egersund: prachtige ruige rotsformaties met daartussen mooie meren en fjorden met af en toe kleine dorpjes, maar ook lange, doorgaande hellingen die nooit lijken op te houden en na iedere haarspeldbocht nog steeds blijken door te stijgen, een lange, koude, onverlichte en ook nog oplopende tunnel met veel verkeer maar ook spectaculaire afdalingen. Al met al een etappe van ca 96 km waarvoor we van 9 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds onderweg zijn geweest, incl. stops voor koffie, lunch, inkopen voor het eten, stuk terugrijden ivm opgebroken weg, rustmomenten etc.
Morgen op weg richting Stavanger en dan nog de etappes langs de eilandrijke westkust tot uiteindelijk ons eindstation Bergen.

Wat algemene "fietstrektochtzaken":
Hoe het fysiek met ons gaat? We voelen ons allebei uiterst fit en de spieren worden met de dag sterker in de benen. Conditioneel hebben we allebei een even goede basis en zijn we even sterk, we gaan dus gelijkop omhoog en daarmee stimuleer en steun je elkaar. We eten prima en slapen als een blok. Blessures of ander ongemak is ons gelukkig nog nauwelijks overkomen; het beperkt zich tot een snee in de vinger, wat rugpijn, insectebeten en samen 4 teken, die we vakkundig verwijderd hebben.
Zitvlakproblemen? Tip: met iedere dag een beetje Chamois crème - Pre Ride erop geen centje pijn, je krijgt er zelfs gladde babybilletjes van.
Mentaal? Geen enkel probleem, met wat grappen en grollen onderweg slaan we ons door de moeilijke momenten en de sfeer is prima, zeker als na het opzetten van de tentjes de blikjes bier en een zakje zoute pinda's uit de tas komen. Onderweg gebruiken we per dag een dubbele Twix en een dubbele Snickers als nuttige "oppepper" als het moreel dreigt te dalen.
Wat we zoal eten?
We stouwen samen aardig wat weg op een dag. De ene dag kookt Onno als de pastaspecialist een variëteit met pasta, iedere dag in een andere samenstelling van groente/vlees/vis met een beetje smaakmaker uit een zakje van Knorr erbij voor de smaak; de andere dag ben ik op dezelfde improvisatiemanier de samensteller van "iets" met rijst met van alles en nog wat erdoor met een handje nassimix voor de smaak; daarna een beker yoghurt als toetje. Daarnaast voor ontbijt en lunch en tussendoor: een heel brood (bij voorkeur gesneden, een heel brood in plakjes snijden met een zak- of schilmesje blijkt een hele klus), divers beleg, 4 bananen, 1 lier melk, 1 Twix, 1 Snickers, 2 bier, pinda's, en daarmee redden we het. Wie kookt, hoeft niet af te wassen en andersom en zo doen we dat elke dag weer, werkt prima!
Materiaal? Tot nu toe (afkloppen!) nog geen enkele pech met de fietsen gehad; Onno zijn Santos en mijn Idworx doen het uitstekend en zijn uiterst betrouwbaar, zeker ook wat de remmen betreft.
Overnachten? Tot tweemaal toe een hut gehuurd op een camping vanwege het slechte weer en verder iedere nacht gewoon het eigen tentje; wel erg vervelend om de boel nat in te pakken of nat op te bouwen, dat went echt nooit.
Schone kleding? Regelmatig na het douchen even wat met de hand uitwassen, soms met wat ossegalzeep in het kruis van de fietsbroek, en dan maar hopen dat het ooit ook droog wordt. Afgelopen zaterdag ook een keer een volle wasmachine + droger gedraaid. We ruiken onderweg niets bijzonders als we achter elkaar fietsen, dus dat gaat goed zo.
Dagprogramma? 07.00 op, daarna badderen, spullen inpakken, ontbijten, spullen op de fiets laden en dan is het ca 09.00. Daarna fietsen, fietsen en nog eens fietsen; ca 17.00 proberen we een camping te hebben bereikt (lukt niet altijd) en na het badderen, koken, eten, afwassen, bespreken route voor de volgende dag en de avondkoffie met een pak koekjes gaat om 11.00 het licht uit, bij ons dan want buiten wordt het hier nauwelijks donker.
Afstanden: 107 + 72 + 97 km;
Totaal: 3501 km.

• 03 Juli 2013 - 08:20

David Berkhof:

Beste Kees en Onno,

De detailleerde beschrijvingen laten me jullie tocht helemaal meebeleven. Wat een avontuur. Door mijn vele fietsvakanties kan ik me helemaal inleven hoe jullie je voelen als de heling na tig bochten nog niet ophoudt. Maar je richten op een camping die vervolgens er niet meer blijkt te zijn is mogelijk nog erger.
    Goed te horen dat de Idworx het nog goed houdt. Dat mag je ook wel verwachten van zo'n fiets. toch! Als ik een bonus krijg op het werk, zal ik ook eens overwegen zo'n fiets aan te schaffen. Maar in deze tijden zal die bonus nog wel even op zich laten wachten...

Heren, ga vrolijk verder en geniet ervan!
    Groeten, David.

• 03 Juli 2013 - 08:36

Jeroen En Nicole :

Hoi Kees,

Leuk verslag weer. Erg leuk dat je ze zo regelmatig "op papier" zet (heb je een tablet mee?). Klinkt erg goed allemaal, dus "recht-zo-die-gaat"!

Groeten,
    Jeroen en Nicole

• 03 Juli 2013 - 21:01

Ton En Christina Hop:

Hoi jongens
    Wat een leuk verhaal weer hebben ervan genoten
    En ook leuk om te horen wat jullie wegstouwen op een dag.
    Als ik dat op zou eten zou ik na zoveel weken vierkant zijn
    Maar ja jullie verbruiken zoveel calorieen.
    Misschien zijn jullie van al die inspanning nog wel afgevallen
    We kijken met plezier uit naar jullie volgende bericht.
    Doe voorzichtig en geniet
    Groeten ton en chris

• 04 Juli 2013 - 10:57

Bennie En Greetje:

Hallo Kees

Wat een prestatie wij doen je dat niet na
    zelfs niet op onze E-Bikes
    Van Harte Gefeliciteerd en ook met je verjaardag.

Groetjes bennie en greetje

• 04 Juli 2013 - 13:26

Bennie & Annelies:

Hallo Kees,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.

En nog veel succes.

Groetjes
    Bennie & Annelies

• 04 Juli 2013 - 19:25

Jan Van De Waerdt:

Kees,
    Ik heb een berichtje gestuurd, weet niet of het over is gekomen(verb. prbl.)
    Zoniet :nogmaals gefeliciteerd
    Hgr Jan

• 04 Juli 2013 - 21:04

Lenie En Acronius:

Ha die Kees,

We raken steeds meer onder de indruk van jouw sportieve en avontuurlijke prestaties.
    Blijkbaar heb je de afgelopen dagen wel zon beetje de stevigste "hoogtepunten " bereikt en komt nu het einde in zicht.
    Vorig jaar was ik even met mijn vader op een cruiseboot in de Noorse fjorden en raakte onder de indruk van het fantastische landschap daar. Met de fiets moet het helemaal geweldig zijn, maar evenzo ook flink pittig lijkt me.
    Zaterdagavond gaan we naar de verjaardag van Corry Kortleve (met zwemmen in het kanaal !)en zo je weet blijft Agaath daarna bij ons een nachtje logeren . En daarna nog een mooie zondag samen wat leuks doen.
    Vandaag is jouw 64e verjaardag lazen we op de kalender en dus onze hartelijke felicitaties voor deze bijzondere verjaardag ! Misschien gun je je zelf daar vanavond een heerlijk biertje . Proost in ieder geval en veel succes met de laatste loodjes !
    Hartelijke groeten van Lenie en Acronius.

• 04 Juli 2013 - 21:13

Gerard En Joke:

Hallo Kees

van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag ,
    en nog veel fietsplezier.

Groetjes Gerard en Joke