Noorwegen, pittig en ook nog nat! - Reisverslag uit Stavern, Noorwegen van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu Noorwegen, pittig en ook nog nat! - Reisverslag uit Stavern, Noorwegen van Kees Sluijs - WaarBenJij.nu

Noorwegen, pittig en ook nog nat!

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juni 2013 | Noorwegen, Stavern

Ja, de eerste 3 etappes in Noorwegen zitten erop. Maandag de grens Zweden-Noorwegen (bij Svinesund) gepasseerd, een imposante brug over een zeer diepgelegen fjord; daar had ik 2844 km op de teller. Via Frederikstad, Moss, ferry naar Horten, Tonsberg, Sandefjord, Larvik vandaag in Stavern aangekomen.
Het gaat hier bepaald niet vanzelf; de dagafstanden worden minder, het aantal fietsuren per dag blijft ongeveer gelijk, dus het gemiddelde neemt af en de inspanningen nemen toe. Al heel wat flinke hellingen inmiddels gehad terwijl de echte bergen nog moeten komen; zo nu en dan hebben we naast veel asfaltwegen ook wel eens een wat ruigere halfverharde bospaden, waar ik 's winters op mijn mountainbike van zou genieten maar dan heb ik geen ruim 20 kg bagage mee te sjouwen.
Afgelopen dagen tot en met gisteren prima fietsweer gehad maar vandaag is het helemaal mis. Vanaf ca 10 uur alleen maar regen, regen en nog eens regen. Vandaag hebben we ook nog eens ca 2 uur "vastgezeten" op een prachtig eilandje omdat de tijden van de veerpont naar de overkant erg onduidelijk waren; we moesten de overtocht nu in twee etappes maken incl. een verblijf van twee uur op dat eilandje Veierland (zie kaart, onder Tonsberg) van ca 3 bij 2 km met alleen maar halfverharde weggetjes, kruiwagens (ja echt, voor het lokale privétransport van je spulletjes van en naar de boot) en squads. Met mooi weer is het daar geen straf maar met alleen maar regen heel wat minder aantrekkelijk. Vanwege de vele regen (en morgen helaas ook nog!) hebben we nu net buiten Stavern maar een hut genomen waar we we om 5 uur doornat en koud aankwamen maar dankzij een kacheltje, een prima warme douche en een forse zelfgekookte maaltijd ( doen we iedere dag zelf) weer aardig warm, droog en opgeknapt zijn.
Welterusten!

Afstanden: 79 + 77 + 67 km.
Totaal: 2988 km

• 27 Juni 2013 - 15:21

Ton En Christina Hop:

Ha jongens
    Begin af en toe toch wel medelijden met jullie te krijgen.
    Wat afzien he volgens mij ben je na deze tocht wel genezen.
    Gelukkig is je maatje erbij dat maakt het wel leuker zo als je alleen was geweest had je mischien al een boot naar huis genomen.
    Maar het zal nu toch wel een keer opschieten met de reis?
    Schrale troost maar hier is het weer ook niet zomers.
    Heb deze week ook nog niet buiten gezeten en ton stond vanmorgen ook een regenpak aan te trekken.
    Nou houdt vol en bedankt weervoor het leuke bericht
    Groet aan onno
    Doeg van ton en chris

• 28 Juni 2013 - 00:00

Jos Te Braake:

Hallo Kees, Ik geef het je te doen, met die regen en al die hellingen, petje af hoor. Maar als je je doel wilt bereiken moet je door ook al zit je er even doorheen. Hou vol en bedenk, door al die ontberingen is de voldoening straks alleen maar groter als je je einddoel hebt bereikt. We leven met je mee, en het zal daar toch ook wel eens zonnig worden?
    Groetjes, Jos ook namens Gerty

• 28 Juni 2013 - 19:46

Nico En Marleen:

Hallo Kees en Onno, Het mooie weer bij jullie komt er aan: Morgen nog wat regen maar ook een zonnetje en daarna best aardig weer. Intussen berg op maar ook berg af, en dat gaat lekker!
    Ik begrijp dat jullie het af en toe wel eens taai hebben maar thuis is er ook wel eens wat.
    Vanmorgen Agaath nog even gebeld dus zijn we helemaal bij.
    Vooral doorgaan en groetjes van
    Nico en Marleen

• 28 Juni 2013 - 22:57

Cees De Vries:

beste onno en kees
    petje af hoor jongens !
    onder deze omstandigheden lijkt het mij niet alles daar
    deze tocht lijkt mij van een ander kaliber dan naar rome fietsen
    ik heb zojuist gezien dat het mooie weer bij jullie er aankomt evenals de uitdagende trajecten !
    hoed moed, maak de dagtrajecten niet te lang en onno houdt onze traditie in ere : aan het eind van de dag een alcoholische versnapering als beloning
    succes en sterkte
    groetjes
    cees

• 01 Juli 2013 - 22:12

Acronius En Lenie:

Top wat we van je reiservaringen lezen Kees. En bijna weer een jaar ouder...
    We hebben heel, heel veel bewondering voor jou en je vriend.
    Lieve groeten vanuit Goes.

Acronius en Lenie